Ord, tonefald og


kropssprog

 lytlogo
God kommunikation er to-vejs-kommunikation!

Lad os se på et skema, som viser, hvordan god to-vejs-kommunikation foregår:

Som aktiv lytter ved du, at det er nødvendigt at lægge mærke til f.eks. stemmen for at forstå dine medmennesker!
 kedafdet  pilright  lytter

Arne er i krise!
Følelserne er så voldsomme, at Arne har svært ved at udtrykke sig.

Arnes budskab til Bent består af:

7 % ord
38 % tonefald
55 % kropssprog

Bent prøver at forstå indholdet af Arnes budskab, hensigter og tanker ud fra sine observationer.

 pildown

Arne er nu klar over, at han er blevet forstået. Han oplever en god to-vejs-kommunikation!  pilleft Bent sender nu et budskab tilbage til Arne for at være sikker på, at Arne har opnået den ønskede virkning med sit budskab.
Ord, tonefald og kropssprog

En person i sorg og krise skal derfor ikke forstås på sine ord alene. Faktisk kan ordene være i strid med det, som tonefald og kropssprog fortæller. Det er en af forklaringerne på, at sørgende kan være svære at tale med. Det kræver tålmodighed, evner og erfaring.

Du undrer sig nok over de procenter, der er nævnt i skemaet herover. Psykologer og terapeuter har forsket i dette emne og fundet frem til, at folk i dyb krise pakker deres budskab ind i 7 % ord, 38 % tonefald og 55 % kropssprog. Skal man hjælpe mennesker i krise er det derfor nødvendigt at kunne forstå og tolke tonefaldet og kropssproget.

Det kræver fuld opmærksomhed. Lytteren må være observere både ord, tonefald og kropssprog - alle tre, for at undgå for mange misforståelser. Lytteren må endda en gang imellem sende et budskab tilbage til taleren for at sikre, at budskabet er forstået korrekt.

God kommunikation forudsætter, at både afsender og modtager bruger og opfatter ord, tonefald og kropssprog på samme måde. Det er desværre langt fra tilfældet!

Hvis en person prøver at videregive stærk, følelsesladet information, så kommer ordene til kort. Følelser er svære at beskrive, og vi lægger meget vægt på tonefald og bruger kropssproget også for at få pointen hjem.