Hvordan kan jeg være sikker på, at det tonefald og kropssprog, jeg hører og ser, bliver opfattet rigtigt af mig? Hvordan checker man talerens følelser for det, han/hun fortæller? - Det gør man ved at navngive følelsen i et OPFATTELSES-CHECK.
OPFATTELSES-CHECK er et forsøg på at forstå de 93 % information, man får igennem tonefald og kropssprog (se diagram over kommunikationsforløbet på siden om ord, tonefald og kropssprog).
Definition: OPFATTELSES-CHECK er et forsøg på at forstå talerens følelser. Ved at beskrive, hvad man tror, taleren føler, opnås en dybere forståelse af budskabet. Det er en omarbejdning af talerens ikke-verbale udtryk (fakter, gebærder, tonefald, udtryksmåde, kropssprog) til en forsøgsvis beskrivelse af følelserne. Det er altid prøvende og ikke dømmende.
Når man navngiver en følelse, giver man dette budskab: "Jeg ønsker at forstå, hvad du føler - er . . . (beskrivelsen) . . . den måde, du har det på? Man behøver ikke at gætte rigtigt, for personen vil hurtigt korrigere.
Sådan navngiver du en følelse:
Der er fire faser i OPFATTELSES-CHECK - når man vil navngive en følelse:
1.
Adfærdsoplysning
|
Tonefald eller kropssporg giver en idé om, at der ligger mere bag ordene end det, der siges. Du siger ikke noget, men prøver at fornemme talerens følelser. Bemærk: Punkt 1 og 2 omhandler din opfattelse og er ikke verbal. |
2.
Identificer følelsen
|
Brug listen med følelsesord. Find først gruppen: Vrede, angst, sorg eller glæde. Find da en passende nuance. Du siger ikke noget, men prøver at finde et ord for følelsen. |
3.
Formuler følelsen
|
Udtal forsøgsvis, hvad du tror, den anden person oplever og føler. Punkt 3 og 4 er et check af opfattelsen og er verbal. F. eks:
-
Jeg får den opfattelse, at . . .
-
Jeg tænker på, om . . .
-
For mig ser det ud, som om . . .
-
Det lyder for mig, som om . . .
-
Jeg har på fornemmelsen, at . . .
-
Du må da føle en form for . . . ?
-
Er det muligt, at du føler dig . . . ?
-
Din oplevelse må have været . . . ?
-
Mon ikke du oplever . . . lige nu?
-
Jeg tror, du oplever . . .
|
4.
Stil et spørgsmål
|
Spørg om du gættede rigtigt. Spørg direkte i en kærlig tone, om vedkommende føler det på den måde. F. eks:
- Har jeg ret i det?
- Har du det på den måde?
- Passer det på dig?
- Føler du det sådan?
- Oplever du det sådan?
- Er det rigtigt?
- Eller hvordan vil du selv sige det?
- Tager jeg helt fejl?
- Det er rigtigt, ikke?
- Passer det?
|
OPFATTELSES-CHECK bruges næsten altid i forbindelse med andre former for lytteteknik, f.eks. omskrivning og åbne, ledende spørgsmål.
|